گرمايش گلخانه

 

 

 

 

گرمايش گلخانه

 

 

 

مقدار حرارت لازم براي گرم کردن گلخانه معدل گرماي اتلاف شده است. گرما به سه طريق اتلاف مي شود: هدايت يا رسانايي، نفوذ تدريجي و تابش يا تشعشع. بخش بيشتر گرما از طريق رسانايي يا هدايت (Conduction) از پوشش گلخانه ها از دست مي رود. خاصيت رسانايي مواد مختلف مانند قابهاي آلومينيومي، شيشه ها، پاي اتيلن و ديواره هاي حاجب از جنس پنبه نسوز است و اساس سنجش آن سرعتي است که اين مواد، حرارت را از محيط داخلي به محيط سرد خارجي منتقل مي کنند. نفوذ تدريجي عبارت است از خروج هواي گرم از طريق شکافهاي موجود در پوشش گلخانه. شکافهاي موجود در بين شيشه ها و اطراف تهويه و دربها اجازه خروج هواي گرم و ورود هواي سرد را مي دهند. تصور عموم بر اين است که يک گلخانه پلي اتيلن دو لايه اي هر 60 دقيقه يکبار يک گلخانه قديمي خوب نگهداري شده هر 30 دقيقه يکبار و يک گلخانه قديمي که خوب نگهداري نشده است هر 15 دقيقه يکبار از دست مي رود.

سومين راه اتلاف گرما در گلخانه ها تشعشع يا تابش است. اجسام گرم انرژي تشعشعي از خود متصاعد مي سازند. اين تشعشعات بدون آنکه موجب گرم شدن قابل توجه هوا شوند از آن عبور کرده و به اجسام سرد مي رسند و آنها را گرم مي کنند. شيشه، پلاستيک وينيل،FRP و آب تقريباً مانع عبور انرژي تشعشعي مي شوند (اجازه نمي دهند گرماي تابشي به سهولت از آن عبور کند) در حاليکه پلي اتيلن اين خاصيت را ندارد. گلخانه هاي پلي اتيلني مقدار قابل نوجهي گرما بصورت تابش از دست داده و اين گرما به اجسان سردتر واقع در بيرون منتقل مي شود، اما تشکيل لايه اي رطوبت بر روي پلي اتيلن بصورت مانع عمل مي کند.

يکي از مزيتهاي گلخانه ها بالاخص گلخانه هاي تونلي وجود سيستمهاي حرارتي و تهويه اي مجهز است که با استفاده از آنها مي توان زمان کشت محصول را به دلخواه تغيير داد. در اين خصوص قبل از ارائه انواع سطستمهاي حرارتي رعايت موارد احتياطي زير لازم است:

در استفاده از هر گونه سيستم حرارتي گلخانه بايد دقت لازم را نمود که از نفوذ دود و گاز منواکسيد کربن به داخل گلخانه بطور جدي جلوگيري کرد در غيراينصورت کليه بوته ها آسيب جدي خواهند ديد.

سعي شود موقع نصب، واحد توليد حرارت نزديک بوته هاي خيار قرار داده نشود زيرا ضمن ايجاد سوختگي هواي خشک ايجاد نموده و تعدادي از بوته ها از بين خواهند رفت.

سوخت مشعل با ترکيب مناسب تهيه و بطور کامل سوخته شود.

در صورت استفاده از گازوئيل، مخزن سوخت در فضاي آزاد نگهداري نشود همچنين مسير سوخت رساني بداخل گلخانه به هيچ وجه نبايد از روي سطح زمين و در هواي آزاد عبور نمايد زيرا که احنمال يخزدگي سوخت وجود دارد و يک يا دو ساعت قطع کوره ممکن است تمام محصول گلخانه را دچار يخزدگي يا سرمازدگي نمايد و مزيد بر آن اينکه عصرها هواي مرطوب به داخل مخزن سوخت نفوذ کرده و منجر به وارد شدن قطرات آب به داخل سوخت مي شود که بتدريج روزانه ميزان آن افزايش يافته و احتمال خراب قطعات مشعل سوخت را نيز افزايش مي دهد.

يکي از موارد دقيق کاربرد سيستمهاي حرارتي و تهويه اي نصب ترمواستات در فضاي گلخانه مي باشد تا اينکه کنترل دما و تهويه را مطابق با آنچه تنظيم ميگردد انجام دهد. لذا بايداز سالم بون و کيفيت کارکرد آن مطمئن بود







هزينه هاي سيستمهاي حرارتي متفاوت مي باشد و در اين رابطه سيستمهاي قابل انتقال که به راحتي بتوان آنها را جابجا نمود ارزانتر ميباشد ولي سيستمهايي که داراي حرارت مرکزي مي باشند مثل سيستم آبگرم و يا بخار داغ هزينه سرمايه گذاري آن 2-3 برابر سيستمهاي موضعي مثل دمنده ها مي باشد که بنظر ميرسد با شرايط اقتصادي توليد خيار داربستي در ايران فعلاً صرفه اقتصادي نداشته باشد مگر اينکه با استفاده از سيستم حرارت مرکزي در کار باشد 

 

 

مطالب تکمیلی موجود است

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 23 شهريور 1392برچسب:گرمايش گلخانه , | 18:24 | نویسنده : T.K.S |